Skip to content

سئو چیست؟

۲۲ فروردین ۱۴۰۱

سئو سایت یا بهینه سازی فرآیندی است که به وب سایت کمک می کند تا در بخش ارگانیک نتایج صفحات موتورهای جستجو رتبه بالایی داشته باشد. هنگامی که سئو به طور موثر انجام شود، وب سایت شما در یک موتور جستجو برای محتوا، خدمات یا محصول خود رتبه بالایی خواهد داشت و جستجوگر یا کاربر به سایت شما مراجعه می کند.

یک تصور نادرست در مورد چرخه عمر سئو، به ویژه در رابطه با همتای جستجوی آن وجود دارد: تبلیغات پولی یا اد وردز. بسیاری فکر می کنند سئو چیزی است که می توانند آن را تغییر دهند؛ سپس انتظار دارند یک شبه در صفحه اول رتبه بندی باشند. در جایی که این ممکن است برای حراج مبتنی بر تبلیغات پولی صادق باشد، اما سئو سایت یک فرآیند طولانی ‌مدت است.

به وب ‌سایتی نیاز دارید که به بهترین شیوه‌های فنی سئو سایت، تحقیق و برنامه ‌ریزی کلمات کلیدی برای محتوای موجود در وب ‌سایت، نظارت مستمر برای اطمینان از بازگشت استراتژی سئوی شما به اهدافی که برای آن کار کرده‌اید، و زمان برای الگوریتم‌های موتورهای جستجو به طور مداوم پایبند باشد. انجام سئو برای یک وب سایت نیاز به کار سخت و انعطاف پذیری دارد.

در این مقاله قصد داریم به معرفی اصول اولیه سئو سایت بپردازیم تا بتوانیم شما را با انجام صحیح و موثر سئو آشنا کنیم.

 

سئو سایت

چرا سئو مهم است

گوگل 92 درصد از بازار جهانی موتورهای جستجو را در اختیار دارد و روزانه بیش از 5.5 میلیارد جستجو را پردازش می کند. گوگل اصلی ترین مکانی است که مردم به دنبال پاسخ سوالات خود، راه حل هایی برای مشکلات خود و محصولات مورد نیازشان هستند. بنابراین کاربران برای خرید محصول یا خدمات، به احتمال زیاد جستجوی در گوگل را انجام می دهند؛ اگر یک وب سایت به طور مکرر در نتایج جستجو ظاهر می شود تا به سؤالات افراد پاسخ دهد، شانس بیشتری نسبت به سایر وب سایت ها برای تبدیل آن جستجوگران به خریداران خواهد داشت.

بنابراین فرصت طلب باشید و با بهینه سازی وب سایت خود برای جستجوی ارگانیک، وب سایتتان را در معرض دید مشتریان فعلی و احتمالی قرار دهید.

علاوه بر این جستجوی ارگانیک راهی مقرون به صرفه برای حضور همیشه در گوگل فراهم می کند. بر خلاف تبلیغات پولی، که در آن بودجه هزینه به ازای هر کلیک برای رتبه بندی مورد نیاز است، فهرست های جستجوی ارگانیک برای حفظ رتبه خود نیازی به هزینه اولیه زیاد و استراتژی پیشنهادی بیشتری ندارند.

 

سئو سایت

رتبه بندی سئو

در صفحه اول نتایج جستجو، جایی که رتبه سایت شما با نرخ کلیک تخمینی مرتبط است؛ درصدی از تمام جستجوگرانی است که روی کلمات کلیدی شما کلیک می کنند تا به صفحه وب شما برسند. اگر در رتبه 3 قرار دارید، 6.13 درصد احتمال دارد که کاربر روی لینک وب سایت شما کلیک کند؛ همچنین با کاهش رتبه شما نرخ کلیک هم کاهش می یابد.

به طور کلی گوگل یک صفحه از وب سایت شما را تنها یک بار در نتایج جستجو برای یک عبارت معین رتبه بندی می کند. با این حال تعداد فزاینده‌ای از تجربیات جستجوی ارگانیک وجود دارد که قبل از اینکه کاربر حتی روی یک وب‌ سایت کلیک کند اتفاق می‌افتد و به وب ‌سایت شما امکان مشاهده بیشتر در صفحه نتایج موتور جستجو را می‌دهد.

سئو چگونه کار می کند؟

برای انجام موثر سئو سایت حرفه ای، درک رابطه بین موتورهای جستجو و وب سایت ها بسیار مهم است. موتورهای جستجو ربات های مختلفی را که به آن عنکبوت یا خزنده نیز گفته می شود، به هر وب سایتی در اینترنت می فرستند. این ربات‌ها تک تک وب‌سایت‌ها را می‌خزند و آنها را در یک فهرست قرار می‌دهند. به همین علت الگوریتم های موتورهای جستجو، هر وب سایت را بر اساس صدها فاکتور رتبه بندی ارزیابی می کنند.

پس از ارزیابی هر وب‌سایت، الگوریتم‌ها ترتیب رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها را برای یک کلمه کلیدی مشخص می‌کنند. خروجی نهایی همان چیزی است که در صفحات نتایج موتورهای جستجو می بینیم.

اگرچه همه عوامل رتبه بندی شناخته شده نیستند، اما عوامل شناخته شده در سه دسته از عناصر سئو سایت قرار می گیرند: سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال. عناصر سئوی داخلی را می توان مستقیماً در وب سایت اعمال کرد، در حالی که عناصر سئوی خارجی بیرون از سایت می باشد. همچنین تحلیل و ارزیابی رقبا را سئو تکنیکال گویند.

 

سئو سایت

عناصر سئو داخلی

محتوا با کیفیت بالا بر رتبه بندی سئو سایت تأثیر می گذارد زیرا اطلاعات ارزشمندی را که مشتری شما می خواهد ارائه می دهد. تحقیقات کلمات کلیدی و تجزیه و تحلیل رقابتی را انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که محتوای سایت خود را مطابق با هدف جستجوگر بهینه کرده باشید. کلمات کلیدی حاصل تحقیق شما در URL، برچسب عنوان، توضیحات متا، تگ های هدر و تگ های جایگزین تصویر می باشد. از سرقت ادبی یا نسخه های تکراری محتوای مشابه در وب سایت خود خود داری کنید.

لینک داخلی و خارجی

لینک های موجود در یک صفحه وب به صفحه دیگر در وب سایت شما به الگوریتم های جستجو نشان می دهد که آن محتوا مرتبط با صفحه لینک داده شده است. نه تنها بین صفحات وب سایت خود (یعنی پیوندهای داخلی) بلکه از صفحات وب سایت خود به صفحات سایر وب سایت های معتبر (یعنی پیوند خارجی) میتوانید لینک دهید. هنگام پیوند داخلی و خارجی، اطمینان حاصل کنید که کلمات کلیدی مرتبط و ایده‌آل با تحقیقات کلید واژه‌ای که برای آن صفحه یا موضوع انجام داده‌اید، به آن موضوع ارتباط داشته باشد.

خزیدن گوگل

خزیدن به توانایی گوگل برای رسیدن به صفحه شما و افزودن آن به فهرست مربوطه اشاره دارد. وب سایت خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که وضعیت کدهای صفحات سایت شما آیا صحیح است و برای خزنده های موتورهای جستجو قابل مشاهده باشد.همچنین یک نقشه سایت XML ایجاد کنید که تمام صفحات وب سایت شما را که می خواهید در صفحات نتایج جستجوی گوگل رتبه بندی شوند، حضور داشته باشد.

 

سئو سایت

عناصر سئو خارجی

بک لینک پیوندی از یک وب سایت دیگر به وب سایت شما است. شما می توانید با تولید محتوا در مورد موضوعاتی که بسیار از آن استقبال شده استفاده کنید همچنین می توانید به طریق رسانه های اجتماعی برای تقویت محتوای خود، بک لینک دریافت کنید. از خرید بک لینک خود داری کنید، زیرا این امر مغایر با دستورالعمل های SEO گوگل است. در عوض یک استراتژی محتوا محور ایجاد کنید تا شانس خود را برای دریافت بک لینک افزایش دهید.

استراتژی کلاه سفید در مقابل کلاه سیاه

موتورهای جستجو به طور مداوم الگوریتم های خود را بهبود می بخشند تا هر زمان که کلمه کلیدی جستجو می شود، نتایج با کیفیت بالا را تضمین کنند. و برای کمک به صاحبان وب سایت در استفاده از موتورهای جستجوی قدرتمند خود، دستورالعمل هایی را ارائه می دهند. برای مثال، دستورالعمل‌های وب‌مستر Google، دستورالعمل‌های کلی، محتوای خاص و کیفیت را برای همه صاحبان وب‌سایت در نظر دارد. کسانی که این کار را انجام می دهند از استراتژی سئو سایت کلاه سفید استفاده می کنند.

از سوی دیگر بسیاری از صاحبان وب‌سایت‌های دیگر سعی می‌کنند با استفاده از استراتژی سئو سایت کلاه سیاه، که تاکتیک‌هایی مغایر با دستورالعمل‌های موتور جستجو هستند، مزیت‌های ناعادلانه‌ای به دست آورند. این یک حرکت مخاطره آمیز است فعالیت کلاه سیاه می تواند منجر به جریمه های الگوریتمی و گرفتن جایگاه فعلی سایت شود که جبران آن بسیار پرهزینه و زمان بر است.

همچنین شرکت سئو با من به همراه کارشناسان با تجربه و رزومه قوی آماده خدمت رسانی در امر تولید محتوا متنی سئو شده و خدمات طراحی سایت و سئو سایت ارزان در خدمت شما می باشد.